Terrorismista tuli pysyvä uhka

15 vuotta sitten terroristit lensivät lentokoneilla päin WTC-tornitaloja New Yorkissa Yhdysvalloissa. Lähes kolme tuhatta ihmistä kuoli, kun tornit syttyivät tuleen ja romahtivat.

Iskut teki terroristijärjestö Al-Qaida. Siitä alkoi terrorismissa ja sen torjumisessa uusi aika. Yhdysvallat julisti sodan terrorismille.

WTC-iskujen jälkeen Yhdysvallat ja sen liittolaiset ovat käyneet sotaa Afganistanissa, Irakissa ja Syyriassa. Al-Qaida hävitettiin ja sen johtaja Osama bin Laden tapettiin. Satoja ihmisiä epäiltiin terroristeiksi ja vangittiin.

Yhdysvaltoja on syytetty liian kovista otteista sodassa terrorismia vastaan. Yhdysvaltain tiedustelupalvelu on esimerkiksi kiduttanut ihmisiä salaisissa pidätyskeskuksissa.

Valitettavasti terrorismi ei ole loppunut. Al-Qaidan tilalle tuli Isis-terrorijärjestö, joka on toteuttanut useita iskuja Euroopassa ja Lähi-idässä. Iskuissa on kuollut satoja ihmisiä. Näyttää siltä, että terrorismista tuli pysyvä uhka monissa maissa.

Eurooppaan on tullut satoja tuhansia pakolaisia Lähi-idän maista. Monet pelkäävät nyt, että heidän joukossaan on terroristeja. Epäluulo kohdistuu kaikkiin pakolaisiin.

Terrorismin uhka täytyy ottaa vakavasti. Poliisilla täytyy olla keinoja tutkia terrorismia myös Suomessa, vaikka täällä ei olekaan tapahtunut mitään vakavaa.

Silti on tärkeää muistaa, että epäluulo ja turhat syytökset eivät poista terrorismia. Suurin osa pakolaisista on aivan tavallisia, hyviä ihmisiä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste