Suomi tutuksi pohjoisesta etelään

Suomi on pitkä maa, joka yltää Itämeren rannalta pohjoiseen Lappiin asti. Matka Etelä-Suomesta Hangosta Pohjois-Lapin Nuorgamiin on 1157 kilometriä. Pinta-alaa Suomella on runsaat 300 000 neliökilometriä.

Siinä riittää tilaa noin 5,5 miljoonalle suomalaiselle. Suurin osa suomalaisista asuu kuitenkin Etelä-Suomessa.

Selkosanomat on aloittanut tänä syksynä uuden juttusarjan nimeltä Suomi kartalla. Siinä kierrämme ympäri Suomen ja kerromme kaupungeista ja paikkakunnista eri puolilla Suomea. Tänä syksynä olemme jo esitelleet Pohjois-Suomesta Ivalon ja Oulun.

Tässä lehdessä siirrytään Itä-Suomeen, Joensuuhun. Toimittajamme kävi Joensuussa tutustumassa kaupunkiin ja ihmisiin. Millaista on suomalaisten elämä Joensuussa, Pohjois-Karjalassa? Kaupungissa asuu noin 75 000 ihmistä.

Suomi muistuttaa kartalla vähän naista, jolla on pitkä ja leveä hame päällä. Siksi kutsumme Suomea usein Suomi-neidoksi. Suomi-neidon pää on Lapissa ja hame peittää jalat etelässä. Hame on kirjava, koska se on järvien peitossa. Suomessa on yli 180 000 järveä.

Ovatko suomalaiset hyvin erilaisia etelässä ja pohjoisessa? Millaista suomen murretta eri paikoissa puhutaan? Mistä kaupungit tunnetaan? Ja mitä paikalliset ihmiset sanovat omasta kotikaupungistaan?

Tervetuloa matkalle Suomen ympäri.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste