Suomi ei hyväksy väkivaltaa

Nuori irakilainen mies karkotetaan Suomesta, koska hän sai tuomion sisarensa pahoinpitelystä. Suomen lain mukaan ulkomaalainen voidaan karkottaa, jos hän syyllistyy vakavaan rikokseen.

Mies pahoinpiteli sisartaan useita kertoja. Miehen mielestä sisar käyttäytyi huonosti eikä totellut veljensä käskyä. Mies sanoi, että hänen kulttuurissaan veli voi silloin pahoinpidellä sisarta rangaistukseksi.

Nyt oikeus on päättänyt, että irakilaismies karkotetaan Suomesta.

Sisäministeri Paula Risikko sanoo, että tuomio ja karkotus antavat oikean viestin kaikille. Viesti on se, että Suomi ei hyväksy väkivaltaa missään muodossa.

Joskus väkivaltaa perustellaan kulttuurilla. Sanotaan, että jossakin kulttuurissa aviomies tai veli voi lyödä naista, jos nainen käyttäytyy huonosti. Suomessa sellaista kulttuuria ei hyväksytä. Väkivalta on rikos, josta saa tuomion.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste