Säästämmekö vanhusten kustannuksella?

Tänä keväänä on tullut jälleen julki huolestuttavia uutisia vanhustenhoidosta. Huolta tuottaa nyt vanhusten kotihoito.

Valtio ja kunnat toivovat, että vanhukset asuvat mahdollisimman kauan omassa kodissa. Kun ikävuosia tulee lisää, vanhukset tarvitsevat yhä enemmän palveluja kotiin. Palvelujen tarve kasvaa lähivuosina, koska vanhuksia on yhä enemmän ja he elävät yhä vanhemmiksi. Tarvitaan siis lisää kotihoidon työntekijöitä.

Mutta suuria ongelmia on jo nyt. Pohjoismainen vertailu kertoi juuri, että Suomessa vanhusten hoitajilla on paljon enemmän töitä kuin hoitajilla muissa Pohjoismaissa. Suomalaiset hoitajat väsyvät. Monet hoitajat harkitsevat vakavasti alan vaihtoa.

Syynä ongelmiin on ennen kaikkea pula rahasta. Kunnat säästävät. Lähi- ja perushoitajat saavat huonoa palkkaa ja tekevät paljon ylitöitä.

Täytyy vain toivoa, että Suomen talous kasvaa ja säästämisen pakko vähenee. Muuten tulevaisuuden vanhukset elävät omien säästöjensä varassa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste