Onnelliset suomalaiset

Suomi on maailman onnellisin maa. Näin kertoi YK:n onnellisuusraportti pari viikkoa sitten. Siitä alkoi vilkas keskustelu.

– Suomalaisilla menee ainakin huonommin kuin muilla Pohjoismailla, moni ajatteli.

Mutta YK:n raportin mukaan norjalaiset ovat onnettomampia, vaikka he voittavat melkein kaikki hiihtokilpailut. Tanskalaiset ovat rentoja ja tekevät hienoja tv-sarjoja. Silti he ovat onnettomampia kuin suomalaiset.

Ihan parasta oli se, että ruotsalaiset ovat vasta yhdeksänneksi onnellisimpia. Se lisäsi monen suomalaisen onnellisuutta.

Myös psykologian professori Markku Ojanen on tutkinut suomalaisten onnellisuutta. Hän muistutti Ylen haastattelussa, että suomalaiset olivat jo 1970-luvulla melkein yhtä onnellisia kuin nyt.

Ojasen mukaan köyhyys ja suuret tuloerot alentavat onnellisuutta. Se kannattaa muistaa, jos haluamme, että Suomi pysyy vertailujen kärjessä.

Suomen sijoitusta YK:n raportissa nosti se, että myös maahanmuuttajat ovat Suomessa onnellisia. Maahanmuuttajista kannattaa siis pitää hyvää huolta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste