Moni nainen on ammatiltaan mies

Suomen kielessä on monia ammattinimiä, joiden loppuosa on sana mies. Esimerkiksi palomies, virkamies ja puhemies.

Moni nainen on siis ammatiltaan tai arvonimeltään jonkinlainen mies. Esimerkiksi Maria Lohela on eduskunnan puhemies vaikka hän on nainen.

Tällaiset miesammatit ovat ongelma tasa-arvolle. Monet tutkijat ovat jo vuosikausia arvostelleet tällaisia ammattinimiä. He ovat myös ehdottaneet ammattinimiä, joissa ei näy sukupuolta.

Jokin aika sitten myös Aamulehti päätti, että se ei enää käytä ammattinimiä, jotka viittaavat sukupuoleen. Esimerkiksi eduskunnan puhemies on tästä lähtien Aamulehdessä eduskunnan puheenjohtaja.

Aamulehti teki hyvän päätöksen. Melkein kaikissa ammateissa on nykyään naisia ja miehiä. Siksi ammattinimiä kannattaa kehittää sellaisiksi, että ne eivät korosta sukupuolta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste