Miten tukea pakolaisten työllistymistä?

Työministeri Jari Lindström vieraili Yhdysvalloissa tutustumassa maan pakolaispolitiikkaan. Ministeri hämmästeli, miten nopeasti Yhdysvalloissa pakolaiset työllistyvät. Kun puoli vuotta on kulunut Yhdysvaltoihin muutosta, noin 80 prosenttia pakolaisista on työssä ja elättää itsensä.

Suomessa maahanmuuttajien työttömyys on yleistä vielä vuosia Suomeen muuton jälkeen. Esimerkiksi irakilaisista naisista yli 60 prosenttia on työttömänä kymmenen vuotta Suomeen muuttamisen jälkeen.

Mikä auttaa Yhdysvalloissa pakolaiset työelämään? Lindströmin mukaan kyse on siitä, että pakolaisille ei ole Yhdysvalloissa sosiaaliturvaa. Pakolaisten on pakko elättää itsensä. Pakko on hyvä kannustin. Ministeri kuitenkin muistuttaa, että Suomea ja Yhdysvaltoja on vaikea vertailla. Työmarkkinat toimivat meillä ja Yhdysvalloissa eri tavoin.

On yksi asia, joka pitää myös ottaa huomioon: kieli. Englanti on kansainvälinen yleiskieli, jota monet pakolaiset osaavat ainakin jonkin verran, kun he muuttavat Yhdysvaltoihin. Maan kulttuuriin ja tapoihin voi tutustua television ja internetin kautta helposti. Sillä on suuri vaikutus työllistymiseen.

Suomea ei osaa juuri kukaan pakolaisista. Suomen kulttuurista saa vain rajoitetusti tietoa muulla kielellä kuin suomeksi. Pienen pohjoisen maan kieli ja tavat ovat aivan uusi asia pakolaisille, jotka muuttavat tänne.

Voimme varmasti oppia Yhdysvaltojen pakolaispolitiikasta. Mutta tosiasiat pitää tunnustaa: Suomessa pitää oppia suomea, koska Suomen työmarkkinat ovat suomenkieliset.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste