Metsä on kuin lääkettä

Suomalaiset ovat tienneet tämän aina: metsät parantavat ihmisten terveyttä.

Tutkimusten mukaan oleskelu metsässä vähentää ihmisten alakuloisuutta ja laskee heidän verenpainettaan. Metsän tuoksut ja äänet rentouttavat ja vähentävät stressiä.

Metsäntutkimuslaitoksen mukaan lyhytkin oleskelu metsässä riittää parantamaan ihmisen terveyttä. Ei ole väliä, millainen metsä on kyseessä tai millaisia puita siellä kasvaa. Havupuut ovat yhtä hyviä kuin koivut ja lepät.

Erityisen terveellistä on liikkua metsässä, koska silloin myös kunto kasvaa. Metsässä voi kävellä tai juosta, poimia marjoja tai sieniä, kerätä kukkakimpun tai kiivetä kalliolle ihailemaan maisemia. Mutta metsän terveellisyys ei ole kiinni liikkumisesta. Pelkkä oleskelu metsässä riittää.

Metsä on kuin luonnon omaa lääkettä. Ja sitä Suomessa riittää. Onneksi Suomessa on myös jokamiehenoikeudet, eli jokaisella on oikeus liikkua metsässä, vaikka ei itse omistaisi sitä.

Selkosanomat toivottaa kaikille lukijoille hyviä metsäretkiä!

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste