Lapsia täytyy muistaa myös kesällä

Lapsen oikeuksien sopimus täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Vuosi 2019 voisi siis olla lasten vuosi.

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on ihmisoikeussopimus, joka on tunnustettu laajimmin maailmassa. 192 Yhdistyneiden kansakuntien jäsenvaltiota on hyväksynyt sopimuksen. Nämä maat ovat siis luvanneet valvoa ja noudattaa lasten oikeuksia ja pitää lasten puolta.

Suomessa oli äskettäin eduskuntavaalit. Uusi hallitus aloitti viime viikolla. Suomen uusi lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen muistuttaa päättäjiä siitä, että myös lasten ja nuorten ääntä täytyy muistaa kuunnella. Pekkarinen sanoo, että lapsille hyvä yhteiskunta on hyvä myös aikuisille.

Tämä on hyvä ohje meille kaikille. Lasten oikeuksista täytyy muistaa huolehtia myös arkena ja kesällä.

Kansainvälistä Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään Suomessa ja ympäri maailman 18.-22. marraskuuta.

Mukavaa kesäkuuta!

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste