Syitä on monia. Ihminen jää silloin helposti yhteiskunnan ulkopuolelle. Hän saattaa myös tuntea itsensä eriarvoiseksi muihin verrattuna.
Vuonna 2019 tehtiin Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa -tutkimus. Tulokset ovat hätkähdyttäviä. Puoli miljoonaa suomalaista pelkää, että he syrjäytyvät. Syynä on se, että heillä ei ole varaa ostaa digitaalisia laitteita tai he eivät osaa käyttää niitä.
Tällaista nykyajan eriarvoisuutta kutsutaan digitaaliseksi eriarvoisuudeksi. Sitä kokevat esimerkiksi köyhät lapsiperheet, maahanmuuttajat ja vanhat ihmiset.
Suomen kielen lautakunta pitää tärkeänä sitä, että kaikki voivat käyttää digitaalisia palveluja. Kielen pitää olla helppoa ja ymmärrettävää, jotta tämä toteutuu. Myös selkokieli auttaa tässä asiassa.