Ikäsyrjintä on syrjintää

Suomessa on työvoimapula, mutta samalla iäkkäämpiä ja kokeneempia ihmisiä ei huolita töihin.

55–64-vuotiaiden on erityisen hankala saada töitä.

Elinkeinoelämän keskusliiton kyselyn perusteella joka viides työnhakija koki ikäsyrjintää vuonna 2018. Valitettavasti se on Suomessa yleistä.

Työministeri Timo Harakan mukaan suomalaisessa työelämässä kohtaa ikäsyrjintää edelleen usein. Työministeri antoi elokuussa Selkosanomille haastattelun. Harakka sanoi, että hallitus aikoo puuttua tähän asiaan.

Valtiosihteeri Martti Hetemäen raportin mukaan 55–64-vuotiaiden työllisyysaste on Suomessa vain 62,5 prosenttia. Ruotsissa vastaava luku on melkein 77 prosenttia ja Islannissa 84. Lukujen perusteella on vaikea tajuta sitä, kuinka suomalaiset voivat pidentää työuriaan. Valtio nimittäin toivoo, että työurat pidentyvät tulevaisuudessa.

Miksi ammattitaitoinen ja kokenut työvoima ei kelpaa?

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste