Hävikkiruoka kannattaa hyödyntää

Ruokahävikki on suuri ongelma maailmassa. Hävikkiruoka on ruokaa, joka heitetään pois kotona, kaupoissa ja ravintoloissa, vaikka sen voi syödä.

Miljardi ihmistä maapallolla näkee nälkää. Vauraissa maissa syömäkelpoista ruokaa heitetään roskiin yli miljardi tonnia vuodessa. Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan Suomessa päätyy roskiin joka vuosi 500 miljoonaa kiloa ruokaa.

Syömäkelpoisen ruuan heittäminen roskiin on tuhlausta. Se on tuhlausta taloudellisesti ja ympäristön kannalta. Ruuan tuotanto, kuljetus ja valmistaminen kuluttavat paljon energiaa. Ruuan ja erityisesti lihan kasvatus aiheuttavat paljon päästöjä ilmaan ja vesiin.

Ruuan haaskaaminen johtuu esimerkiksi siitä, että ruokaa ostetaan liikaa ja sitä jää käyttämättä. Onneksi tähän asiaan on tartuttu myös Suomessa.

Kaupoista voi ostaa halvemmalla ruokaa, joka vanhenee, mutta on täysin käyttö- kelpoista. Ylijääneitä ravintola-annoksia voi ostaa tavallista hintaa edullisemmin. Osa kaupoista lahjoittaa hävikkiruuan hyväntekeväisyyteen. Järkevää toimintaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste