Eläimiä on kohdeltava hyvin

Eduskunta käsittelee parhaillaan uutta eläinsuojelulakia. Uusi laki koskee tuotantoeläimiä, lemmikkejä ja luonnon eläimiä.

Tuotantoeläimet ovat eläimiä, joita kasvatetaan siksi, että niistä tehdään ruokaa ja saadaan villaa tai nahkaa.

Uuden lain tavoitteena on parantaa eläinten hyvinvointia ja tehostaa eläinten suojelua ja valvontaa. Uusi laki tulee voimaan vuonna 2020. Sitä on valmisteltu vuodesta 2010 lähtien. Edellinen laki on vuodelta 1996. Sen jälkeen moni asia on muuttunut. Niin myös ihmisten asenteet.

Yhä useampi on kiinnostunut siitä, mistä ruoka tulee ruokapöytään. Monet eivät halua syödä tuotantoeläinten lihaa, koska eläimiä ei kohdella hyvin.

Ilmastonmuutos ja ympäristöongelmat osoittavat, että nykyinen lihantuotanto ei ole mahdollista enää tulevaisuudessa.

Intian entinen pääministeri ja arvostettu ajattelija Mahatma Gandhi sanoi näin: ”Kansakunnan sivistyksen taso näkyy siinä, miten se kohtelee eläimiään.” Tämä ajatus pätee edelleen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste