Autismia on monenlaista

Maailman terveysjärjestö WHO valmistelee muutosta autismin diagnoosiin eli lääketieteellisen määrittelyyn.

Autismi on neurobiologinen kehityshäiriö, joka ilmenee ihmisissä eri tavoin. Autistiset henkilöt voivat kuulla tai nähdä toisella tavalla kuin muut ihmiset. Usein heillä voi olla vaikeuksia vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Autismi on yleisempää pojilla kuin tytöillä.

Uusi autismin diagnoosi ottaa paremmin huomioon sen, että autismia on monenlaista ja sen vaikeustaso vaihtelee.

Aikaisemmin diagnoosissa mainittiin myös Aspergerin oireyhtymä eli syndrooma. Aspergerin oireyhtymäksi on kutsuttu lievää autismia. Uudessa diagnoosissa sitä ei enää mainita.

Monilla on vääriä käsityksiä autismista. Joskus sanotaan, että autismi on sairaus. Sitä se kuitenkaan ei ole. Se on pysyvä ja synnynnäinen ominaisuus. Autismiin ei myöskään ole lääkettä. Lääkkeen sijaan autismin kirjon henkilöt voivat hyötyä kuntoutuksesta tai apuvälineistä.

On hyvä, että autismin diagnoosia tarkistetaan. Autismia ei tunneta vielä kovin hyvin, koska sitä ei ole tutkittu kuin joitakin vuosikymmeniä. Se on lääketieteessä lyhyt aika. Uutta tietoa ja uusia käsityksiä autismin kirjosta tarvitaan kuntoutuksen ja palveluiden suunnitteluun.

Tärkeintä on muistaa, että ihmiset ovat erilaisia. Jokaisella ihmisellä on oma luonteensa ja omat erityiset tarpeensa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste