Yhä useampi lapsi käy kotikoulua

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.05.2021

Koronapandemia on lisännyt kotiopetuksen suosiota. Monet käyvät nyt kotikoulua.

Suomessa kotiopetus kasvoi 15 prosentilla viime vuonna. Syksyllä 2020 noin 500 lasta kävi kotikoulua.

Kotikoulu tai kotiopetus tarkoittaa opetusta, jossa oppivelvollinen ei osallistu tavalliseen opetukseen koulussa. Hän suorittaa oppivelvollisuuden sen sijaan kotona. Opettajana toimii äiti tai isä.

Tutkimuksen mukaan kotikoulu valitaan opetustavaksi, koska lapsen vanhemmat ovat huolissaan kouluväkivallasta, huumeista ja huonosta seurasta.

Kotiopetus on yleistä Yhdysvalloissa ja Englannissa. Ruotsissa kotiopetus on kiellettyä. Suomessa kaikkien lasten on suoritettava oppivelvollisuus. Oppivelvollisuuden voi suorittaa myös kotona.

Lähteet Tilastokeskus, IL, suomenkotiopettajat.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)