Suomen eteläosissa ei näytä kovin talviselta. Näkymä on enemmän syksyinen. Kuvassa Espoon Bodom tammikuussa.

Suomessa on epätavallinen talvi

Etelä-Suomessa sää on jopa epätavallisen lämmin. Lunta ei ole lainkaan. Pohjoisessa lunta on sen sijaan hyvin paljon.

Talvi on ollut poikkeuksellisen lämmin eteläisessä Suomessa. Sää muistuttaa syksyä tai jopa kevättä. Tammikuun puolivälissä Helsingissä mitattiin kuuden asteen lämpötila.

Voisi jopa sanoa, että tämä ei ole talvi lainkaan. Meteorologien mukaan talvi määritellään niin, että päivän keskimääräinen lämpötila on nollan alapuolella. Tänä talvena lämpötila on pysytellyt päiväsaikaan plusasteilla. Lämpötila on laskenut nollan alapuolella lähinnä selkeinä öinä.

Etelä-Suomessa ei ole lunta, Lapissa lunta tavallista enemmän

Etelä-Suomessa ei ole lainkaan lunta. Lumiraja kulkee Kokkolan, Tampereen ja Lappeenrannan korkeudella. Tätä pohjoisempana on lunta. Pohjois-Suomessa ja Lapissa on jopa erittäin paljon lunta.

Lapin keskiosassa Sodankylässä lunta on enemmän kuin koskaan aiemmin. Tähtelä-observatorio on mitannut lumen syvyyttä yli sata vuotta. Sadan vuoden aikana ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä paljon lunta kuin nyt.

Viime viikolla lumen syvyys oli Sodankylässä 74 senttimetriä. Tavallisesti lunta on alkutalvella 40 senttimetriä.

– Lunta on tullut tähän mennessä jo niin paljon kuin yleensä sataa koko talven aikana, Kalle Kosonen kertoo Ylen haastattelussa. Hän ajaa aura-autoa.

Syynä Lapin suureen lumimäärään on pitkään jatkunut matalapaine, joka tulee Suomeen lännestä. Matalapaine aiheuttaa pohjoiseen lumisateita ja etelään vesisateita.

Vuoden alussa oli erittäin lämmintä ympäri maata. Helsingin lisäksi useampia lämpöasteita oli Oulussa ja Jyväskylässä. 10. tammikuuta vuonna 1987 oli Helsingissä 32 asteen napakka pakkanen.

Lähteet HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste