Tasavallan presidentti Sauli Niinistö (oikealla) ja YK:n pääsihteeri António Guterres tapasivat edellisen kerran New Yorkissa syksyllä 2017.

Sauli Niinistö tapaa YK:n pääsihteerin Kultarannassa

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön isännöimät Kultaranta-keskustelut ovat alkaneet. Niinistö tapaa maanantaina Naantalissa YK:n pääsihteerin António Guterresin.

Presidentti tapaa joka kesä Kultarannassa vieraita. Tänä kesänä presidentti isännöi 17.–18. kesäkuuta Kultaranta-keskusteluja, joiden teemana on kansainvälisen järjestelmän tulevaisuus.

Päävieras on tänä kesänä Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n pääsihteeri António Guterres. Guterres on YK:n yhdeksäs pääsihteeri. Hän on kotoisin Portugalista. 69-vuotias Guterres aloitti YKN. pääsihteerin tehtävässä tammikuussa 2017. Guterres on työskennellyt aiemmin YK:n pakolaisedustajana ja Portugalin pääministerinä. Guterres opetti pääministerikautensa jälkeen Lissabonissa pakolaisille matematiikkaa.

Presidentti muuttaa Kultarantaan aina kesäkuun puolivälissä ja asuu siellä elokuun puoliväliin saakka. Kovin pitkää kesälomaa presidentillä ei yleensä ole.

Lähde HS

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste