Vanhusten hyvä hoiva kiinnostaa. Peruspalveluministeri Annika Saarikko kertoi, miten hoivaa parannetaan. Iso joukko toimittajia kuunteli Saarikkoa tiedotustilaisuudessa eduskunnassa.

Vanhusten hyvä hoiva kiinnostaa. Peruspalveluministeri Annika Saarikko kertoi, miten hoivaa parannetaan. Iso joukko toimittajia kuunteli Saarikkoa tiedotustilaisuudessa eduskunnassa.

Paljon lupauksia vanhuksille

Poliitikot etsivät ratkaisuja vanhusten hoivan parantamiseksi.

Viime aikoina on ollut paljon uutisia siitä, että yksityiset hoivakodit hoitavat vanhuksia huonosti. Peruspalveluministeri Annika Saarikko järjesti helmikuun alussa kokouksen, joka etsi ratkaisuja vanhusten hoivan ongelmiin. Kokoukseen osallistui virkamiehiä, hoitajajärjestöjen edustajia ja Attendo ja Esperi Care, jotka ovat hoivayrityksiä.

Kokouksen tulos oli 25 kohdan lista asioista, joihin kokouksen osallistujat lupasivat sitoutua. Osapuolet sopivat esimerkiksi, että hoivakotien työntekijöitä rohkaistaan kertomaan, jos he huomaavat työssään epäkohtia. Vanhusten täytyy saada tarpeeksi ravintoa. Rangaistuksia laiminlyönneistä kovennetaan.

Montako hoitajaa?

Poliitikot miettivät nyt myös sitä, kuinka paljon hoitajia hoivakodeissa täytyy olla. He käyttävät silloin sanaa hoitajamitoitus.

Nykyinen suositus on 0,5 hoitajaa asiakasta kohti. Silloin hoivakodissa on 25 hoitajaa, jos siellä on 50 asiakasta. Kaikissa hoivakodeissa tämä ei toteudu, koska työntekijöistä on pulaa ja palkka on huono.

Nyt kaikki puolueet kannattavat sitä, että hoitajamitoituksesta tehdään laki. Silloin sitä on pakko noudattaa.

Suurin osa puolueista haluaa myös nostaa hoitajien määrän 0,7:ään asiakasta kohti. Silloin 50 asiakkaan hoivakodissa on 35 hoitajaa.

Lähteet STT, Yle, Demokraatti

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste