Jääkäri Katarina Lumme (keskellä) palveli syksyllä Uudenmaan Prikaatissa. Hän oli tuolloin komppanian ainut nainen.

Naisia halutaan lisää armeijaan

Puolustusvoimat haluaa lisää naisia vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Nykyisin naisten osuus on vain prosentin verran.

Puolustusvoimat on kouluttanut 6 000 naista reserviin eli varalle sotaa varten. Heistä suuri osa on suorittanut Reserviupseerikoulun eli RUK:n tai aliupseerikoulun eli AUK:n.

Puolustusvoimat toivoo lisää naisia armeijaan. Naiset ovat osoittautuneet hyviksi sotilaiksi. Naiset ovat myös hyväkuntoisia moniin saman ikäluokan miehiin verrattuna. Edelleen kuitenkin vain joka sadas asepalveluksen suorittava sotilas on nainen.

Puolustusvoimat kaipaa lisää naisia myös kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin. Kyseessä ovat EU:n ja Naton rauhanturvaoperaatiot.

– Armeijaan hakee joka vuosi 700 naista. Miehet riittävät armeijan tarpeisiin, mutta naisia tarvitaan enemmän ammattisotilaiksi, majuri Vesa Tohkanen sanoo Yle Uutisille.

Armeijalla on tänä keväänä erityinen mainoskampanja, jolla se houkuttelee naisia asepalvelukseen. Mainoskirje lähetetään 5 000 naiselle.

Puolustusvoimat haluaa lisää määrärahoja toimintansa turvaamiseksi. Puolustusvoimat arvioi, että se tarvitsee 150 miljoonaa euroa vuoteen 2020 mennessä.

Kokoomus, SDP, Perussuomalaiset ja keskusta kannattavat armeijan rahojen lisäystä. Vihreät ja Vasemmistoliitto ehdottavat varuskuntien karsimista.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste