Pari viikkoa sitten poika sai sairauskohtauksen koulun liikuntatunnin Move-kuntotestissä Espoossa. Poika kuoli myöhemmin sairaalassa. Sen jälkeen monet koulut keskeyttivät Moven käytön.
Poika sai sairauskohtauksen, kun 8. luokan oppilaat juoksivat edestakaisin niin nopeasti kuin jaksoivat. Se oli osa Move-testiä. Testiin kuuluu myös erilaisia hyppyjä ja punnerruksia.
Tommi Vasankari on johtaja UKK-instituutissa. Hän on yksi Move-testin suunnittelijoista.
– Testin tekeminen on turvallista. Mutta on tärkeää, että oppilaat ovat terveitä, kun he tulevat testiin. Tässä asiassa opettajien pitää tehdä yhteistyötä kouluterveydenhuollon ja vanhempien kanssa, sanoo Vasankari.