EU haluaa rajoittaa muovin käyttöä

Teksti: Leealaura Leskelä, lähteet Hbl, Mtv
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.04.2014

EU-parlamentti päätti viime viikolla, että muovijätettä vähennetään EU-maissa. EU-maiden täytyy vuoteen 2017 mennessä vähentää muovin käyttöä. Erityisesti pyritään vähentämään muovipussien käyttöä.

EU-parlamentti päätti myös, että jatkossa muovikassi ei saa olla ilmainen ruokakaupassa. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa muovikassit maksavat jo nyt, mutta osassa EU-maista kauppa tarjoaa ne ostajalle ilmaiseksi.

Muovijäte on suuri ympäristö- ongelma maailmassa. Käytön jälkeen muovijätettä joutuu meriin eri puolille maailmaa. Merissä muovi päätyy kalojen ja muiden mereneläinten ravinnoksi. Lopulta myös kalaa syövät ihmiset syövät tietämättään tätä samaa muovijätettä.

Uuden tutkimuksen mukaan Suomen rannat ovat Itämeren roskaisimmat. Erityisen paljon rannoilla on muovijätettä. Suuri osa jätteestä on peräisin rakennustyömailta.

Suomen rannoilta löytyi paljon enemmän roskia kuin esimerkiksi Viron, Latvian tai Ruotsin rannoilta. Etenkin kaupunkirannat Helsingin ympäristössä olivat roskia täynnä.

Yksi syy Suomen roskaisiin rantoihin voi olla suomalaisten  suhtautuminen roskaamiseen. Kertakäyttöistä tavaraa käytetään Suomessa paljon. Käytön jälkeen tavara heitetään luontoon.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)