Selkosanomat

Siirry suoraan sisältöön
  • Etusivu
  • Kotimaa
  • Ulkomaat
  • Urheilu
  • Viihde
  • Teema
  • Uutisarkisto
  •  Uutisia kuvilla
Olet tässä: Etusivu » Kotimaa

Sanna Marin pääministeriksi

10.12.2019 Sanna Marin on Suomen uusi pääministeri. 34-vuotias Marin on maailman nuorin pääministeri.

Ulkoministeriö kiistelee lasten palautuksesta al-Holin leiriltä

10.12.2019 Ulkoministeriö ja ulkoministeri Pekka Haavisto ovat joutuneet kohun keskelle. Kohu koskee suomalaisia lapsia, jotka ovat al-Holin leirillä Syyriassa.

Pääministeri Antti Rinne erosi

4.12.2019 Pääministeri Antti Rinne erosi tehtävästään tiistaina. Rinne ei voinut jatkaa pääministerinä, koska häneen ei enää luotettu.

Hallituksen yhteistyö vaikeuksissa

4.12.2019 Pääministeri Antti Rinteen hallitus on vaikeuksissa. Poliittinen kriisi voi aiheuttaa hallituksen kaatumisen.

Useimmat syövät lihaa

4.12.2019 Kolme neljästä suomalaisesta ajattelee, että syö lihaa sopivasti. 70 prosenttia suomalaisista syö edelleen lihaa.

Perussuomalaisten kannatus on noussut

4.12.2019 Perussuomalaiset on suosituin puolue. Jussi Halla-ahoa pidetään parhaana puheenjohtajana.

Petelius pyysi anteeksi

4.12.2019 Kansanedustaja Pirkka-Pekka Petelius on pyytänyt anteeksi vanhoja tv-ohjelmiaan.

Postilakko loppuu

27.11.2019 Postilakko päättyy. Työriitaan löytyi ratkaisu keskiviikkona.

Postin lakko jatkuu

25.11.2019 Postin työkiistassa ei syntynyt ratkaisua viikonvaihteessa. Postin lakot jatkuvat jouluun asti. Tukilakot sekoittavat bussi- ja lentoliikennettä.

Hoitajapula on iso ongelma

20.11.2019 – Toivon todella, että hoitajapula on herättänyt päättäjät. Tämä asia täytyy ottaa vakavasti, ammattiliitto SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä sanoo.

Äiti Amma vieraili Suomessa

20.11.2019 Intialainen hyväntekijä Äiti Amma vieraili Suomessa marraskuun puolivälissä. Amma halasi tuhansia ihmisiä.

Häiden suosio on laskenut

20.11.2019 Yhä harvempi suomalainen menee naimisiin.

Hussein erotettiin valtuustoryhmästä

20.11.2019 Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein on erotettu SDP:n ryhmästä.

Selkosanomien jakelu viivästyy lakon takia

20.11.2019 Selkosanomien jakelu viivästyy postilakon takia.

Posti meni lakkoon

11.11.2019 Posti ei nyt kulje, koska postin työntekijät menivät lakkoon. Työntekijät eivät suostu siihen, että heidän palkkansa alenevat ja työehdot heikkenevät. Lakko saattaa kestää monta viikkoa.

Veikkaus puuttuu pelaamiseen

6.11.2019 Veikkaus poistaa käytöstä 3 500 rahapeliautomaattia ensi vuoden aikana.

Suomi ostaa hävittäjiä 10 miljardilla eurolla

6.11.2019 Suomi käyttää uusien hävittäjien hankintaan jopa 10 miljardia euroa.

Köyhimmät ja onnellisimmat ihmiset asuvat maalla

6.11.2019 Maaseudulla asuvat eläkeläiset ja ikäihmiset ovat kaupunkilaisia köyhempiä. He ovat kuitenkin myös kaupunkilaisia onnellisempia.

Suomalainen nimi helpottaa työnhakua

29.10.2019 Maahanmuuttajia syrjitään edelleen työnhaussa. Jos työnhakijalla on suomalainen nimi, hän pääsee helpommin työhaastatteluun kuin työnhakija, jolla on ulkomaalainen nimi.

Voiko naudanlihaa syödä?

23.10.2019 Viime aikoina Suomessa on keskusteltu vilkkaasti siitä, pitääkö naudanlihan syöminen lopettaa.

Suomen suurin kauppakeskus avautui

23.10.2019 Suomen ja Pohjoismaiden suurin kauppakeskus Tripla avautui viime viikolla Helsingin Pasilassa.

Saimaannorppia on yhä enemmän

23.10.2019 Saimaassa elää nyt yli 400 saimaannorppaa. Suojelun ansioista norppien määrä kasvaa.

Talous kasvaa vaisusti, hallituksen tavoite ei toteudu

16.10.2019 Suomen talous kasvaa lähiaikoina alle prosentin vuodessa. Se on liian vähän, jotta työllisyys kohenisi. Näin ennustaa valtiovarainministeriö.

Inarinjärven kauneus sai kehuja

15.10.2019 Inarinjärvi on yksi Euroopan kauneimmista paikoista. Näin sanoo suuri amerikkalainen uutiskanava CNN.

Kuopion kouluhyökkäys järkyttää suomalaisia

9.10.2019 Kuopion keskustan kauppakeskus Hermannissa tapahtui viime viikolla järkyttävä veriteko. Nuori mies puukotti viime viikon tiistaina Kuopiossa useita ihmisiä.

Puheenaihe

alttext

Tjäreborg sai uuden omistajan

Matkatoimisto Tjäreborgin brittiläinen omistaja Thomas Cook meni konkurssiin syyskuussa. Tämä aiheutti vaikeuksia myös suomalaisille matkailijoille.

Lyhyesti

Seppo on Hyvän mielen lähettiläs

Shetlanninlammaskoira Seppo on valittu vuoden 2020 Hyvän mielen lähettilääksi. Mielenterveyden keskusliitto myöntää tunnustuksen joka vuosi kiitoksena hyvän mielen levittämisestä.

Sepon omistaja Petteri Poukka päivittää Sepon kuulumisia sosiaaliseen mediaan. Poukka ja Seppo ovat tehneet vapaaehtoistyötä yksinäisten ihmisten parissa vuodesta 2013 lähtien. Seppo saa viestejä Facebookiin yksinäisiltä ihmisiltä joka päivä. Seppo löytyy Facebookista osoitteesta:
facebook.com/sepposheltti.

Talvivaara sotki ympäristöä

Kaivosyhtiö Talvivaaran perustaja Pekka Perä (kuvassa) on saanut ehdollisen vankeustuomion. Korkein oikeus piti voimassa hovioikeuden päätöksen, jonka mukaan Sotkamossa toiminut Talvivaaran kaivos pilasi lähiseudun luontoa ja järviä.

Kuvat Lehtikuva

Tietoa sivustosta | Ota yhteyttä | Tilaa Selkosanomat | Facebook-logo Selkosanomat Facebookissa

Yhteystiedot:

Selkosanomat
Linnoitustie 2B
02600 ESPOO
Puhelin: (09) 34809 240
Sähköposti: selkokeskus@kvl.fi

Tekijät:

Päätoimittaja: Petri Kiuttu

Toimittajat: Kaisa Kaatra, Maria Österlund

Tekniikka: Kehitysvammaliitto / Papunet

Julkaisija: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto

Muita sivustoja:

Papunetin selkokieliset sivut

Selkokeskuksen sivut

YLE:n selkouutiset

Vastuullista journalismia

© 2019 Selkosanomat