Turku sijaitsee Varsinais-Suomessa Aurajoen suulla. Turun ruotsinkielinen nimi Åbo tarkoittaa asuinpaikkaa joen rannalla. Suomenkielinen nimi Turku tarkoittaa toria.
Turku oli pitkään vallan keskus Suomessa. Kirkko ja Turun linna rakennettiin jo 1200-luvun lopulla. 1600-luvulla perustettiin Turun hovioikeus ja Suomen ensimmäinen yliopisto, Turun akatemia. Silloin kaupungissa oli noin 6 000 asukasta.
Turun saaristo on Turun etelä- ja länsipuolella. Siellä on yli 20 000 saarta. Turku on tärkeä satamakaupunki. Sieltä pääsee laivalla Maarianhaminaan ja Tukholmaan.
Suuri tulipalo 1800-luvulla
Turun tuhoutui melkein kokonaan suuressa tulipalossa vuonna 1827. Luostarinmäen alue säästyi tulipalossa. Siellä voi yhä nähdä satoja vuosia vanhoja puutaloja. Luostarinmäki on nyt museo.
Kuuluisia turkulaisia
Kuuluisa juoksija Paavo Nurmi syntyi Turussa. Suomen entinen presidentti Mauno Koivisto on myös kotoisin Turusta. Poliitikot Ville Niinistö ja Li Andersson ovat molemmat turkulaisia. Rock-muusikko Michael Monroe ja laulaja Robin asuvat Turussa.
Kesällä Turussa on monia tunnettuja tapahtumia. Rockfestivaali Ruisrock ja musiikkifestivaali Down by the Laituri ovat niistä tunnetuimpia.
Turussa julistetaan jouluna joulurauha. Joulurauhan julistuksella on pitkät perinteet.
Turku on myös Suomen entinen pääkaupunki, mikä kannattaa mainita tekstissä! Helsingistä tuli pääkaupunki, koska Suomen jouduttua Venäjän vallan alle 1809 tsaari halusi pääkaupungin lähemmäs Pietaria.
Turku on paras kaupunki