Rovaniemi sijaitsee napapiirillä. Napapiirillä aurinko ei laske keskikesällä ollenkaan. Silloin Lapissa vietetään yötöntä yötä. Rovaniemi ja Lappi ovat maailmalla tunnettuja juuri keskiyön auringosta.
Kaamos ja revontulia
Talvella Rovaniemellä on säkkipimeää. Saattaa kestää kuukausia, että aurinkoa ei näy ollenkaan. Tätä aikaa kutsutaan kaamokseksi.
Talven kaamosaika ei kuitenkaan ole pelkästään synkkää ja ikävää. Maailmalla tunnetaan myös revontulet. Tämä kaunis valoilmiö syntyy yötaivaalle, kun aurinkotuulen hiukkaset osuvat maapallon ilmakehään.
Joulupukki asuu Korvatunturilla, mutta hänellä on oma Pajakylä Rovaniemellä.
Paljon matkailijoita Rovaniemen lentokenttä on vilkas. Sinne saapuu runsaasti tilauslentoja ympäri maailman.
Matkailijat tulevat Rovaniemelle tapaamaan Joulupukkia, hiihtämään, laskettelemaan ja nauttimaan luonnosta. Eniten matkailijoita käy talvella, mutta Rovaniemi on mukava kohde myös kesällä.
Oman kokemukseni perusteella Rovaniemellä saa maailman parasta poronkäristystä.
Rovaniemi ei ole kaunis kaupunki, mutta se sijaitsee komealla paikalla. Kaupunki sijaitsee Kemijoen ja Ounasjoen yhtymäkohdassa. Hieno Jätkänkynttilä-silta ylittää kaupungin keskustassa Kemijoen. Rovaniemellä on myös lappilaista kulttuuria esittelevä museo Arktikum.
Rovaniemen Palloseura eli RoPS pelaa jalkapalloa Veikkausliigassa. Rovaniemi on maailman pohjoisimpia kaupunkeja, jossa pelataan huipputason jalkapalloa.
Rovaniemeltä on kotoisin joukko tunnettuja henkilöitä. Kirjailija Jari Tervo tunnetaan erityisesti tv:n Uutisvuodosta. Antti Tuisku on Suomen suosituimpia poplaulajia. Myös kirjailijat Katja Kettu ja Rosa Liksom ovat rovaniemeläisiä.
Entinen alppihiihtäjä Tanja Poutiainen ja yhdistetyn urheilija Hannu Manninen ovat Rovaniemeltä.