Pielisjoki laskee Joensuussa Pyhäselän järveen. Joen rannalla on ollut jo kauan kauppapaikka. Joensuu kaupunki perustettiin vuonna 1848, kun Suomi oli osa Venäjän valtakuntaa.
Aluksi Joensuu oli hyvin pieni. Asukkaita oli vain 100. Kaupunki kasvoi hiljalleen. Sinne syntyi esimerkiksi puuteollisuutta. Puita uitettiin Joensuuhun ja sieltä eteenpäin Pielisjokea pitkin.
Joensuu on Karjalassa, ja Karjalassa on paljon ortodoksisia kristittyjä. Se näkyy myös Joensuun katukuvassa. Kaupungin läpi kulkee Kirkkokatu. Sen toisessa päässä sijaitsee luterilainen kirkko ja toisessa päässä ortodoksinen kirkko.
Joensuu muuttuu parhaillaan kovaa vauhtia. Torin alle rakennetaan pysäköintihalli. Pielisjoen itärannalle nousee parhaillaan uusi Penttilänrannan kaupunginosa.
Kulttuuria ja urheilua
Joensuu on kulttuurikaupunki. Kaupungissa on useita teattereita ja museoita. Joensuusta on kotoisin useita suosittuja taiteilijoita. Heitä ovat esimerkiksi kirjailija Heikki Turunen, elokuvaohjaaja Markku Pölönen ja teatteriohjaaja Jouko Turkka.
Tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluvat myös Alangon veljekset Ismo ja Ilkka. He ovat rock-muusikoita ja säveltäjiä. Ismo Alanko johti yhtyeitä Hassisen Kone ja Sielun Veljet. Hän on menestynyt hyvin myös soolourallaan.
Joensuun suurin tapahtuma on rock-festivaali Ilosaarirock. Sinne tulee joka kesä yli 50 000 rockin ystävää.
Joensuussa on syntynyt tai asunut myös monia kuuluisia urheilijoita. Tunnettuja ovat muiden muassa ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen ja keihäänheiton maailmanmestari Aki Parviainen.
Joensuun Kataja on yksi viime vuosien parhaista koripalloseuroista Suomessa. Joensuun Josba menestyy hyvin salibandyssa.
niihän se on kultuuri kaupunki