Hanko sijaitsee niemenkärjessä. Sitä ympäröi meri kolmelta eri suunnalta.
Hanko perustettiin vuonna 1874. Jo sitä ennen Hanko oli tärkeä paikka merimiehille. Vanhoissa tanskalaisissa kirjoituksissa mainitaan Hanko jo 1200-luvulla.
Kahden saaren välissä Hangossa on suojaisa salmi nimeltä Hauensuoli. Siellä merimiehet odottelivat ennen vanhaan sopivia tuulia, jotta he pääsisivät jatkamaan matkaa. Jotkut hakkasivat nimensä kallioihin. Paikka on nykyisin suojeltu nähtävyys.
Hanko sijaitsi sotilaallisesti tärkeässä paikassa. Siksi se joutui mukaan moniin sotiin. Ruotsi rakensi sinne linnoituksia jo 1700-luvulla.
Sotilastukikohta
Suomi joutui vuokraamaan Hangon Neuvostoliitolle talvisodan jälkeen vuonna 1940. Vuokrasopimus oli 30 vuodeksi.
Kaikkien suomalaisten täytyi muuttaa pois Hangosta. Venäjä perusti paikalle sotilastukikohdan.
Jatkosota muutti kuitenkin poliittisen ja sotilaallisen tilanteen. Neuvostoliittolaiset lähtivät Hangosta jo joulukuussa 1941, ja suomalaiset saivat palata takaisin.
Satama on erityisen tärkeä paikka Hangossa. Monet hankolaiset ovat töissä siellä. Satama on Suomen viidenneksi suurin. Hangon sataman kautta kulkee suurin osa autoista, joita tuodaan Suomeen.
Matkailua ja teollisuutta
Hangossa on 30 kilometriä hiekkarantaa. Siksi Hanko on niin suosittu matkailukaupunki varsinkin kesällä. Turistit tuovat Hankoon miljoonia euroja rahaa vuosittain. Se myös työllistää noin 200 henkilöä.
Purjehdus ja veneily ovat hankolaisille tärkeitä. Hangossa on Suomen suurin satama, joka on tarkoitettu vierailijoille. Purjehduskilpailu Hangon Regattaan saapuu joka heinäkuu satoja purjeveneitä.
Hangossa on myös teollisuutta. Helkama valmistaa Hangossa suosittuja Jopo-polkupyöriä. Forcit valmistaa dynamiittia ja Helo saunatarvikkeita.