Navalnyi saa Saharov-palkinnon

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.11.2021

Venäläinen oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyi saa tämän vuoden Saharov-palkinnon.

Saharov-palkinto myönnetään ihmisoikeustyöstä. Palkinnon myöntää Euroopan parlamentti. Parlamentin mukaan Navalnyi on taistellut Venäjällä lahjontaa ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan.

Aleksei Navalnyi joutui myrkytyksen kohteeksi viime vuonna. Hän on presidentti Vladimir Putinin äänekäs vastustaja. Navalnyi on tällä hetkellä vankilassa Venäjällä.

Saharov-palkinto on nimetty Andrei Saharovin mukaan, joka taisteli ajatuksenvapauden puolesta. Palkintosumma on 50 000 euroa. Palkintojuhla Strasbourgissa 15. joulukuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)