Rahapelaamista rajoitetaan

Teksti: Markku Juusola, lähteet THL, Veikkaus, Soste, EHYT ry
Kuva: Heidi Ahlström
Uutinen julkaistu: 18.11.2021

Suomessa on keskusteltu kauan rahapelaamisen haitoista. Nyt rahapelaamisen haittoja vähennetään aiempaa tehokkaammin.

Suomessa rahapelejä järjestää yritys nimeltään Veikkaus, ja Ahvenanmaalla Paf. Veikkaus saa rahapeleistä joka vuosi satoja miljoonia euroja voittoa. Veikkauksen tuotto jaetaan moniin hyviin tarkoituksiin, kuten kulttuuriin, tieteeseen ja järjestöille. Siksi rahapelaamista pidettiin vuosikymmenien ajan hyvänä asiana.

Viime vuosina on kuitenkin nostettu esiin iso ongelma. Pieni vähemmistö rahapelaajista tuottaa suuren osan Veikkauksen tuotosta. Vain 2,5 prosenttia pelaajista tuo jo puolet Veikkauksen tuotosta. Se on noin 70 000 ihmistä. Heitä on yhtä paljon kuin Vaasassa, Lappeenrannassa tai Hämeenlinnassa asuu ihmisiä.

Nykyään Veikkaus vähentää rahapelaamista, jotta kukaan ei pelaa liikaa. Veikkaus on vähentänyt peliautomaatteja ja pelien mainontaa.

Nykyään peliautomaateilla voi pelata vain, jos pelaaja on tunnistautunut. Siihen tarvitaan Veikkaus-kortti tai maksukortti, johon liitetty Veikkauksen asiakkuus. Lisäksi peliautomaatin pelaaja saa hävitä päivässä enintään 500 euroa ja enintään 2 000 euroa kuukaudessa.

Mistä rahat hyviin tarkoituksiin?

Rahapelaaminen onkin vähentynyt selvästi vuoden 2019 jälkeen. Siitä on seurannut toinen ongelma. Veikkaus saa pelaajilta vähemmän rahaa. Siksi se pystyy jakamaan vähemmän rahaa. Teatterit, museot, urheiluseurat, tutkijat ja monenlaiset järjestöt ovat huolissaan. Niiden rahat vähenevät.

Suunnitelmaa uudesta rahanjaosta tehdään parhaillaan. Yksi vaihtoehto on, että Veikkauksen tuotot menevät suoraan valtiolle. Silloin valtio tukee kulttuuria, tiedettä, urheilua ja järjestöjä samalla tavalla kuin Veikkaus tekee nyt.

Ministeriöt jakavat Veikkauksen tuotoista tänä vuonna melkein 800 miljoonaa euroa. Eniten rahaa saivat sosiaali- ja terveysjärjestöt. Niille myönnettiin 253 miljoonaa euroa. Kulttuuri ja taide saivat 193 miljoonaa euroa ja liikunta 110 miljoonaa euroa. Tieteelle annettiin 77 miljoonaa euroa, sotaveteraaneille 68 miljoonaa euroa ja nuorisotyöhön 40 miljoonaa euroa. Hevosurheilu sai 35 miljoonaa euroa.

(Päivitetty 15.12.2021.)

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)