Korona leviää Baltian maissa

Teksti: Markku Juusola, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.10.2021

Koronavirus leviää Baltian maissa taas nopeasti. Latviassa on paljon potilaita sairaalassa koronan takia. Virossa ja Liettuassa tartunnat ovat nopeassa kasvussa.

Koronavirus leviää Baltian maissa taas nopeasti. Latviassa on paljon potilaita sairaalassa koronan takia. Virossa ja Liettuassa tartunnat ovat nopeassa kasvussa.

Virossa on otettu käyttöön uusia rajoituksia koronan takia. Viron sairaaloissa on paljon potilaita koronan takia. Suurin osa koronapotilaista on ihmisiä, jotka eivät ole ottaneet koronarokotusta. Rajoitusten tarkoitus on helpottaa sairaaloiden tilannetta ja vähentää koronatartuntoja.

Myös Virossa on käytössä koronapassi. Viron rajoitukset merkitsevät sitä, että esimerkiksi elokuviin, teatteriin ja konsertteihin pääsee vain, jos näyttää koronapassia.

Latviassa heikoin tilanne

Latvian sairaaloissa on nyt enemmän koronapotilaita kuin koskaan pandemian aikana. Latvian terveysministeri Daniels Pavluts sanoi, että Latvia tarvitsee muiden maiden apua, jos potilaiden määrä vielä kasvaa. Pavluts arvioi, että potilaita voidaan jopa siirtää muihin maihin, jos he eivät mahdu Latvian sairaaloihin. Monet Euroopan maat ovat luvanneet auttaa Latviaa.

Liettuassa on todettu viime aikoina yli 3  000 tartuntaa ja 30 kuolemaa päivässä.

Baltian maissa eli Virossa, Latviassa ja Liettuassa rokotukset eivät ole yhtä pitkällä kuin Suomessa. Baltian maissa noin 50–60 prosenttia ihmisistä on saanut kaksi rokotusta.

KUVATEKSTI: Kanna maskia on viron kieltä. Se tarkoittaa: käytä maskia. Virossa on nyt pakko käyttää maskia julkisissa tiloissa. Kuva on Tallinnan juna-asemalta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)