Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Mökkikausi alkaa, lokit tulevat

Lokit ovat häijyjä lintuja varsinkin keväisin. Ne hyökkäävät vihaisena ihmisiä päin kun niillä on poikasia. Toreilla lokit varastavat ihmisten käsistä lihapiirakoita ja jäätelöannoksia. Kaupunkilokeista ei siis pidetä.

Kaupunkilokkien lisäksi on olemassa myös maaseudulla viihtyviä lokkeja. Osa niistä on itse asiassa ihmisiä. Puhekielessä lokeiksi kutsutaan ihmisiä, jotka pyrkivät hyötymään muista.

Esimerkiksi kesämökille voi ilmaantua yllättäen ja kutsumatta lokkimaisia kesävieraita. Nämä vieraat eivät tuo tullessaan mitään, vaan odottavat, että heille tarjotaan kaikki. He istuvat valmiiseen pöytään ja syövät itsensä kylläiseksi.

Sitten he siirtyvät ulos lepäilemään tai heittämään vaikka tikkaa. Samaan aikaan mökin omistajat siivoavat ja tiskaavat sotkuja, jotka lokit jättivät jälkeensä. Pahimmillaan lokkien vierailut voivat venyä monien päivien pituisiksi.

Oikeille lokeille ei voi tehdä mitään, koska ne ovat rauhoitettuja eläimiä. Sen sijaan kesämökkien ihmislokit voi karkottaa helposti: laita lokit töihin! Yksi tyhjentää huussin säiliön, toinen maalaa mökin, kolmas paikkaa reikäisen katon. Ja voit olla varma, että seuraavana kesänä ei mökkisi ovelle ilmesty ensimmäistäkään ihmislokkia.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste