Pakina

Miesten juttu

Naisten euro on Suomessa 83 senttiä. Se tarkoittaa sitä, että naiset ansaitsevat palkkaa 17 prosenttia vähemmän kuin miehet.

Tekstiiliyritys Finlayson halusi nostaa tämän epäkohdan esiin. Se lupasi myydä naisille syyskuussa kaikki tuotteensa 17 prosenttia halvemmalla.

Asiasta nousi tietysti kova meteli. Tasa-arvovaltuutettu vaati, että myös miesten pitää saada sama alennus. Ymmärtäähän tuon, sillä kodin tekstiilit ovat tunnetusti miesten juttu. Miehet tungeksivat aamusta iltaan lakana- ja pyyhekaupoissa ja vertailevat hintoja naapurin Reijon kanssa. Mutta nyt vain naisille tarjotaan alennusta! Ei käy!

Asiaan olisi mahdollinen myös toinen, hieman kauaskantoisempi ratkaisu. Sitä tosin kukaan ei ole koskaan vakavissaan miettinyt.

Naiset eivät tarvitsisi sukupuolen takia alennuksia, jos he saisivat yhtä hyvää palkkaa kuin miehet.

Palkkatasa-arvo on kuitenkin niin vaikea asia, että kenenkään järki ei riitä sen ymmärtämiseen.
Kaikkein vähiten asiaa ymmärtää tasa-arvovaltuutettu.

– Lakana-ale on helppo, palkkatasa-arvo on vaikea asia, miettii tasa-arvovaltuutettu ja sivelee omien alennuslakanoidensa sileää pintaa.

Seuraava Eevan pakina ilmestyy numerossa 16.

 


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.