Pakina

Älykäs rollaattori

Tekoälyn käyttö leviää maailmalla nopeasti. Tekoälyllä varustetut robotit tekevät nykyisin paljon töitä, joita ihmiset ennen tekivät. Monissa sairaaloissa robotit jakavat lääkkeitä tai vetävät vanhuksille voimistelutuokioita.

Tekoälyn käyttöä voi helposti laajentaa myös koteihin. Esimerkiksi tekoälyllä varustettu puhuva rollaattori on tarpeellinen monelle vanhukselle.

Rollaattori juttelee mukavia ja aktivoi vanhusta liikkumaan. Lisäksi se vähentää vanhuksen yksinäisyyttä.

Aamulla rollaattori rullaa vanhuksen vuoteen viereen ja sanoo:

– Hyvää huomenta Selma, nukuitko hyvin?

– En nukkunut, sillä muistelin miestäni. Olen nykyisin kovin yksinäinen, vastaa Selma.

Kun rollaattori kuulee tämän, se ottaa salaa yhteyttä muihin lähiseudun rollaattoreihin. Kaikki rollaattorit ovat nimittäin verkostoituneet, ja ne voivat jakaa keskenään tietoja.

Tekoälyt laskevat jonkin aikaa. Pian tulos valmistuu, ja on aika lähteä aamukävelylle.

Selman rollaattori johdattaa hänet läheiseen puistoon tietylle puistonpenkille. Penkillä istuu leskimies Veikko. Hän nojailee omaan rollaattoriinsa. Pian vanhukset juttelevat keskenään innoissaan.

Niin helppoa on treffeillä käynti, jos rollaattorit saavat päättää.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.