Pakina

Kierrätystä parhaimmillaan

Ennen heitimme kaikki jätteet samaan roskalaatikkoon. Sitten ryhdyimme lajittelemaan jätteet erillisiin roska-astioihin. Tarkoitus on kierrättää suurin osa jätteistä uusiokäyttöön.

Biojätteille on oma roska-astia, samoin paperille, metallille, kartongille ja lasille.

Kun pohdin lajittelua, huomasin, että roska-asioita tarvitaan lisää. Suuri osa tavaroistani saa mennä kierrätykseen.

En tarvitse neljää kahviastiastoa. Mistä ne kaikki ovat tulleet kaappeihini? Tarvitaan siis roska-astia astioille.

Mitä nuo rumat taulut tekevät seinilläni? Taulujen roska-astiaan.

Lattioillani on rakkaita, mutta jo kuluneita perintömattoja. Mattojen roska-astiaan.

Entä jakkupuvut, jotka kutistuvat oudosti vaatekaapissani? Ehkä ne kutistuvat edelleen ja katoavat lopulta kokonaan? Jakkupukujen roska-astiaa ei siis tarvita.

Sitten on vielä eräs todella kiperä kysymys: Mitä teen maitohampailla?

Säilytin tytärteni maitohampaat, kun ne aikanaan irtosivat rautahampaiden tieltä. Mutta voinko heittää lapsikultien maitohampaat roskiin? En kyllä heitä! Teen niistä vaikka helminauhan tai korvakorut. Tyttäreni perivät omat hampaansa minulta takaisin, kun kuolen.

Se on kierrätystä parhaimmillaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.