Elvis Presley nousi suosioon 1950-luvulla. Elviksen tarina on kuin amerikkalainen unelma. Köyhän perheen pojasta tuli maailman suurin ja rikkain tähti. Tähden loppu oli valitettavan traaginen eli surullinen.

Elviksen kuolemasta 40 vuotta

Maailman tunnetuin rocklaulaja Elvis Presley kuoli 40 vuotta sitten. Elvis löydettiin kuolleena Graceland-kartanostaan Yhdysvaltojen Tennesseessä 16. elokuuta vuonna 1977.

Elvis Presley on edelleen yksi maailman tunnetuimmista ihmisistä. Laulaja, näyttelijä ja muusikko tunnetaan koko maailmassa pelkällä etunimellä Elvis. Elvistä kutsutaan rock’n’rollin kuninkaaksi. Elvis antoi kasvot kokonaiselle uudelle sukupolvelle. Hän teki rockista musiikkia, jonka koko maailma tuntee nykyisin.

Vaikka Elvis muistetaan erityisesti rockista, hän levytti valtavan tuotannon hyvin monipuolista musiikkia. Elvis tulkitsi rockin lisäksi uskottavasti bluesia, viihdettä ja gospel-musiikkia. Elvis on edelleen kaikkien aikojen eniten levyjä myynyt artisti.

Elviksen omat vaikutteet tulivat Yhdysvaltojen etelävaltioiden perinteisestä mustien musiikista. Hän kuunteli rhytm’n’bluesia ja hengellistä gospel-musiikkia. Elvis oli ensimmäinen kuuluisuuteen noussut valkoihoinen, joka alkoi esittää perinteistä mustien musiikkia.

Elvis Aaron Presley syntyi Mississippin Tupelossa 8. tammikuuta vuonna 1935. Hän kuoli 16. elokuuta vuonna 1977. Elvis oli kuollessaan vain 42-vuotias. Kuolinsyy oli sydämen rytmihäiriö, joka johtui luultavasti lääkkeiden ja alkoholin yliannostuksesta.

Elvis oli kärsinyt vuosikausia unettomuudesta ja käyttänyt paljon lääkkeitä. Nuoresta kiiltokuvapojasta oli tullut 1970-luvulla ikäistään huomattavasti vanhemman näköinen. Elvis oli myös huomattavan ylipainoinen.

Elvis vietti viimeisinä vuosinaan paljon aikaa omassa kartanossaan Gracelandissa. Tennesseen Memphisissä sijaitseva Graceland on ollut jo vuosikymmeniä suosittu turistikohde. Gracelandissa käy joka vuosi peräti 600 000 matkailijaa.

Elviksen manageri oli pahamaineinen Eversti Tom Parker. Parker hoiti tähtensä asioita omavaltaisesti, eikä esimerkiksi halunnut päästää häntä esiintymään Eurooppaan. Elvis ei esiintynyt koskaan Suomessa. Hän suoritti asepalveluksensa Saksassa vuosina 1958–1960.

Elvis ei esiintynyt elävän yleisön edessä 1960-luvulla peräti yhdeksään vuoteen. Se johtui siitä, että mangeri Parker halusi tähden keskittyvän elokuvauraansa. Elokuvilla tienasi hyvin. 1970-luvulla Elvis esiintyi pääasiassa Las Vegasin kasinoiden konserttisaleissa. Elvis esiintyi viimeisen kerran 26. kesäkuuta 1977 Indianapolisissa.

Elvis kuuluu amerikkalaisiin myyttisiin eli tarunhohtoisiin menneen maailman tähtiin yhdessä Marilyn Monroen ja James Deanin kanssa. He kaikki kuolivat nuorena ja elivät värikkään ja ikimuistettavan elämän. Monien mielestä samanlaisia tähtiä ei enää ole, eikä enää koskaan synny.

Elviksen tunnetuimpia hittejä ovat esimerkiksi That’s All Right, Heartbreak Hotel, Jailhouse Rock, Blue Suede Shoes, Love Me Tender, Hound Dog, Can’t Help Falling In love, Always On My Mind, Burning Love, Suspicious Minds ja In The Ghetto.

 

Elvis ja Priscilla Beaulieu menivät naimisiin vuonna 1967. Heidän ainoa lapsensa Lisa Marie syntyi seuraavana vuonna. Pari erosi vuonna 1973. Avioliitto oli Elviksen ainoa.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.