Kuvassa oikealla on kävynkerääjän suojahattu vuodelta 1971. Pehmuste vaimensi puunoksien ja putoavien käpyjen iskuja. Kuvassa vasemmalla on muovinen pulkka vuodelta 1967. Sen valmisti muovialan yritys Sarvis. Melkein samanlaisia käytetään yhä.

Kuvassa oikealla on kävynkerääjän suojahattu vuodelta 1971. Pehmuste vaimensi puunoksien ja putoavien käpyjen iskuja. Kuvassa vasemmalla on muovinen pulkka vuodelta 1967. Sen valmisti muovialan yritys Sarvis. Melkein samanlaisia käytetään yhä.

100 esinettä Suomesta

Design-museon näyttely esittelee hauskasti 100 esinettä. Niiden tarinoihin voi tutustua myös netissä.

Monia tuttuja esineitä on keksitty Suomessa. Sellaisia ovat esimerkiksi jalankulkijan heijastin, ksylitoli-purukumi, Fortuna-peli ja Abloy-lukko.

Esineillä hauskoja tarinoita

Design-museon näyttely esittelee 100 suomalaista esinettä. Näyttelyyn on valittu yksi esine jokaiselta Suomen itsenäisyyden vuodelta 1917–2017. 100 esinettä Suomesta -näyttely on avoinna Design-museossa Helsingissä 28. toukokuuta asti.

Esineisiin ja niiden hauskoihin tarinoihin voi tutustua myös verkossa osoitteessa:

www.100objects.fi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.