Tanssi on taidetta ja urheilua

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Matti Välimäki
Uutinen julkaistu: 16.12.2014

Tanssista on tullut suosittu harrastus, joka sopii kaikille.

Tunnelmallinen musiikki soi. Tapio Saario ja Tiina Penttinen tanssivat sambaa.

He ottavat rytmikkäitä askelia ja liikuttavat taitavasti vartaloaan.

Olemme turkulaisen kilpatanssiseura Boleron harjoitussalissa. Tanssinopettaja ja ammattitanssija Janika Saarni antaa aina välillä Tapiolle ja Tiinalle neuvoja.

Tanssi on nykyään suosittua. Televisio-ohjelma Tanssii tähtien kanssa on tehnyt kilpatanssin tunnetuksi. Se on houkutellut lajin pariin myös uusia harrastajia.

Mutta suosiossa ovat myös erilaiset vapaamuotoisemmat show-tanssit. Monet käyvät tanssimassa perinteisissä lavatansseissa. Lukion toisen vuoden opiskelijoiden vanhaintanssit ovat jo tärkeä perinne.

Tapio ja Tiina ovat harrastaneet kilpatanssia pari vuotta.

– Tanssissa on hienoa, että siinä saa ilmaista itseään. Ja aina riittää uutta opittavaa, Tapio kertoo.

Tanssinopettaja Janika Saarnen mielestä tanssissa yhdistyy urheilu ja taide. Tanssi tuo myös ihmisiä yhteen. Tanssiminen on sosiaalista.

– Tanssi antaa fyysistä kuntoa. Se auttaa ihmistä hallitsemaan paremmin liikkeensä ja lihaksensa. Musiikki tekee liikkumisesta miellyttävää, Janika pohtii.

Hänen mielestään tanssiminen sopii kaikille.

Ammattilaisten kilpatanssia voi verrata ammattitasolla mihin tahansa huippu-urheiluun. Kilpatanssissa menestyminen vaatii paljon harjoittelua.

– Mutta huipputasollakin kaiken perustana on tanssimisen ilo. Se kannustaa harjoittelemaan, Janika Saarni huomauttaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)