Myös syksyllä voi soutaa. Kuvassa mies soutaa ja kalastaa Kemijoella Lapissa.

Myös syksyllä voi soutaa. Kuvassa mies soutaa ja kalastaa Kemijoella Lapissa.

Soutu kasvattaa kuntoa

Soutu on mukava tapa päästä hyvään kuntoon.

Suomessa on todella monta järveä, noin 200 000. Ei siis ole ihme, että suomalaisilla on todella paljon soutuveneitä, yli 400 000 kappaletta.

Lihaksia ja kestävyyttä

Soutu on mainiota kuntoilua. Soutu vahvistaa erityisesti vatsan ja selän lihaksia. Myös käsien, hartioiden ja jalkojen lihakset pääsevät liikkeeseen mukaan.

Soutu on myös hyvää kestävyysliikuntaa. Soutu kuluttaa enemmän voimia kuin hölkkä tai pyöräily. Soutu sopii hyvin esimerkiksi niille, joilla on vaivoja nivelissä.

Retkiä ja urheilua

Eikä siinä kaikki. Souturetkellä voi nauttia maisemista ja hengittää raikasta ilmaa. Välillä voi pysähtyä ja syödä eväitä. Onki ja madot kannattaa ottaa mukaan, jos on tiedossa hyviä kalapaikkoja.

Soutu on myös urheilulaji. Suomen suurin puuveneiden kilpailu on Sulkavan soutu heinäkuussa.
Soudun maailmanmestaruuskilpailut alkoivat viikonvaihteessa Yhdysvalloissa. Siellä ei kilpailla puuveneillä. Kilpaveneet ovat hyvin kapeita, ja ne on tehty hiilikuidusta.

Tämän vuoden MM-kisoissa Suomea edustavat Robert Ven ja Eeva Karppinen. Venin tavoitteena on paikka loppukilpailussa.

Lähteet Yle, Tekniikan Maailma, Keventäjät.fi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.