Viime viikolla monet maailman johtajat tapasivat Sveitsissä Davosissa. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump (oikealla) tapasi Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun. Netanjahu on tyytyväinen siihen, että Yhdysvallat siirtää suurlähetystönsä Jerusalemiin.

Viime viikolla monet maailman johtajat tapasivat Sveitsissä Davosissa. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump (oikealla) tapasi Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun. Netanjahu on tyytyväinen siihen, että Yhdysvallat siirtää suurlähetystönsä Jerusalemiin.

Rauhanneuvottelut vaarassa

Lähi-idän rauhanneuvottelut ovat vaarassa. Palestiinalaiset ovat vihaisia Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpille. Trump uhkaa lopettaa rahallisen tuen palestiinalaisille.

Lähi-idän kiista on vanha. Sitä on vaikea ratkaista. Israel ja Palestiina haluavat samoja alueita itselleen.

Kiista Jerusalemin kaupungista on erityisen vaikea. Sekä Israel että Palestiina pitävät Jerusalemia pääkaupunkinaan.
Tel Aviv on jo pitkään ollut Israelin varsinainen pääkaupunki.

Viime vuoden joulukuussa presidentti Trump sanoi, että Yhdysvallat tunnustaa Jerusalemin Israelin pääkaupungiksi. Yhdysvallat siirtää suurlähetystönsä Jerusalemiin.

Palestiinalaiset suuttuivat päätöksestä. Palestiinan presidentti Mahmud Abbas sanoi, että Yhdysvallat ei voi enää neuvotella rauhasta Lähi-idässä. Palestiinalaiset eivät hyväksy Yhdysvaltojen rauhansuunnitelmaa Israelille ja Palestiinalle.

Abbas pyysi, että EU tunnustaa Palestiinan itsenäiseksi valtioksi. Toistaiseksi vain yhdeksän EU-maata on tunnustanut Palestiinan itsenäisyyden.

Presidentti Abbas on niin vihainen Yhdysvalloille, että hän ei suostunut tapaamaan Yhdysvaltain varapresidenttiä Mike Penceä. Pence vieraili alueella viikko sitten.

Nyt Trump on vihainen palestiinalaisille. Hän sanoo, että palestiinalaiset ovat pettäneet Yhdysvallat. Hän uhkaa, että Yhdysvallat ei maksa miljoonia dollareiden tukea palestiinalaisille.

Lähteet STT, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.