Varsovan stadionille mahtuu 55 000 katsojaa.

Varsovan stadionille mahtuu 55 000 katsojaa.

Puola panosti kisoihin valtavasti

Puola rakensi kisoja varten uudet hienot jalkapallostadionit ja paljon muuta.

Menossa olevat jalkapallon EM-kisat tulevat järjestäjille kalliiksi. Puola käytti kisoihin huikeat 22 miljardia euroa, Ukraina 3,5 miljardia euroa. Kisajärjestäjien rahat eivät kuitenkaan mene hukkaan, sillä jalkapallon EM-turnaus on kannattavaa liiketoimintaa. Voittoa on tulossa, liput myydään loppuun ja oheistuotteiden kauppa on valtavaa. Euroopan jalkapalloliitto Uefa odottaa kisoista ainakin 1,3 miljardin euron voittoa.

Kumpikin maa rakensi kisoihin sijoitetulla rahalla uusia huikean hienoja stadioneita. Kaikkiaan valmistui kahdeksan uutta jalkapallopyhättöä. Niistä suurin sijaitsee Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa. Stadionilla pelataan kisojen loppuottelu, ja katsojia mahtuu yli 70 000. Puolan pääkaupungin Varsovan Kansallisstadionille mahtuu reilusti yli 55 000 katsojaa.

Jo ennen kisoja puhuttiin paljon turvallisuudesta, ihmisoikeuksista ja rasismista. Ukrainan entinen pääministeri Julia Tymoshenko on vankilassa. Hän sai seitsemän vuoden tuomion vallan väärinkäytöstä. Monet Euroopan johtajista eivät osallistu kisojen loppuotteluun vastalauseena Tymoshenkon kohtelulle.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.