Liisa Lilja esittelee kultamitalia, jonka hän sai paratriathlonin MM-kisoissa Hollannissa.

Liisa Lilja esittelee kultamitalia, jonka hän sai paratriathlonin MM-kisoissa Hollannissa.

Liisa Liljan paras vuosi

Liisa Lilja voitti tänä vuonna Euroopan ja maailmanmestaruuden. Liljan laji on paratriathlon.

Paratriathlon on kolmen lajin raskas yhdistelmäkilpailu. Kilpailijat uivat, pyöräilevät ja juoksevat pitkiä matkoja. Esimerkiksi paralympialaisissa kilpailijat uivat meressä 750 metriä, ajavat pyörällä 20 kilometriä ja juoksevat viisi kilometriä.

Lajissa on useita erilaisia luokkia kilpailijoiden vammojen perusteella. Liisa Lilja kilpailee PTS2-luokassa. Hän ui, ajaa tavallisella polkupyörällä ja käyttää juoksussa proteesia.

Kovalla harjoittelulla maailman parhaaksi

Lilja sairastui 8-vuotiaana luusyöpään. Hän parani syövästä, mutta menetti toisen jalkansa. Hän sai jalkaan proteesin ja ryhtyi harjoittelemaan juoksua, uintia ja pyöräilyä.

Nyt vammautumisesta on kulunut 17 vuotta. Kovan harjoittelun tuloksena Lilja nousi lajinsa huipulle tänä vuonna. Hän voitti paratriathlonin Euroopan mestaruuden ja maailmanmestaruuden.

– Olen aina nauttinut työnteosta ja matkasta kohti huippua. Kestävyyslajit sopivat minulle täydellisesti, Lilja kertoo Ylen haastattelussa.

EM-kisat olivat kesäkuussa Itävallassa ja MM-kisat syyskuussa Hollannissa.

Lähde Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.