Leo-Pekka Tähti voitti jälleen kultaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.09.2016

Suomalainen ratakelaaja Leo-Pekka Tähti voitti sunnuntaina pyörätuolikelauksessa paralympiakultaa. Tähti on voittanut 100 metrin kelauksen kultaa jo neljä kertaa peräkkäin.

Tähti voitti 100 metrin kelauksen T54-luokan kultaa myös Ateenassa 2004, Pekingissä 2008 ja Lontoossa 2012.

Tähden kultamitali oli Suomen ainoa. Kaikkiaan Suomi sai paralympialaisista kolme mitalia. Muut mitalit olivat hopeaa ja pronssia.  Marjaana Heikkinen sai hopeaa F34-luokan keihäänheitossa. Henry Manni sai pronssia 100 metrin ratakelauksen T34-luokassa.

Monien mielestä 33-vuotias Tähti pitäisi valita Vuoden urheilijaksi Suomessa. Vuoden urheilija valitaan jälleen ensi tammikuussa.

Paralympialaiset ovat vammaisten ihmisten olympialaiset. Kisat järjestetään samana vuonna ja samassa kaupungissa kuin olympialaiset.

Paralympialaiset päättyivät sunnuntaina. Kisat järjestettiin Brasilian Riossa.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)