- Vammaisurheilu ja pienet lajit laajemminkin pääsevät nyt entistä enemmän esille, sanoo vuoden urheilija Leo-Pekka Tähti.

- Vammaisurheilu ja pienet lajit laajemminkin pääsevät nyt entistä enemmän esille, sanoo vuoden urheilija Leo-Pekka Tähti.

Leo-Pekka Tähti on vuoden urheilija

Ratakelaaja Leo-Pekka Tähti on vuoden 2016 paras urheilija. Tähti on ensimmäinen vammaisurheilija, joka on valittu vuoden urheilijaksi.

Tähteä on kutsuttu leikillisesti ratakelauksen Usain Boltiksi. Hän on voittanut mitaleita ratakelauksen suurissa kilpailuissa samaan tyyliin kuin Usain Bolt juoksukilpailuissa. Tähti on voittanut peräti viisi olympiakultaa ratakelauksessa.

Viime vuonna Tähti voitti Rion paralympialaisissa 100 metrin ratakelauksen. Hän voitti samalla matkalla myös Euroopan mestaruuden.

Leo-Pekka Tähdellä on ollut syntymästä asti paraplegia. Se tarkoittaa, että hänen jalkansa ovat halvaantuneet.

Tähti on kotoisin Porista. Hän on 32-vuotias. Hän aikoo jatkaa urheilua ainakin vuoden 2020 paralympialaisiin asti.

Tähti on tehnyt 100 metrin ratakelauksen maailmanennätyksen 13,63 sekuntia. Hän haluaa vielä parantaa ennätystä.

Urheilutoimittajat valitsivat vuoden urheilijan. Tennispelaaja Henri Kontinen tuli äänestyksessä toiseksi ja nyrkkeilijä Mira Potkonen kolmanneksi. Pyöräilijä Lotta Lepistö oli neljäs ja jääkiekkoilija Patrik Laine viides.

Lähteet STT, Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.