Khalifan stadion sijaitsee Qatarin pääkaupungissa Dohassa. Stadion on jalkapallon MM-kisojen päänäyttämö vuonna 2022.

Jalkapallon MM-kisat Qatarissa puhuttavat

Jalkapallon MM-kisat järjestetään vuonna 2022 Qatarissa. Arabimaiden poliittinen tilanne on kuitenkin kiristynyt niin paljon, että kisat haluttaisiin siirtää muualle.

Kuusi Lähi-idän ja Afrikan maata ovat katkaisseet suhteensa Qatariin. Saudi-Arabia, Egypti, Bahrain, Jemen, Libya ja Yhdistyneet Arabiemiirikunnat syyttävät Qataria terrorismin tukemisesta. Persianlahden alue on tällä hetkellä poliittisesti erittäin epävakaa.

Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa myönsi Qatarille jalkapallon MM-kisat jo vuonna 2010. Kisat järjestetään vuonna 2022. Nyt Qatarin kisojen järjestämistä pohditaan jälleen. Saksan jalkapalloliiton puheenjohtaja Reinhard Grindel sanoo, että kisoja ei pidä myöntää maalle, jolla on yhteyksiä terroristeihin.

Aiemmin Qataria on syytetty kisapaikkoja rakentavien ihmisten epäinhimillisistä oloista. Aasialaiset ja afrikkalaiset siirtotyöläiset rakentavat Qatariin hienoja stadioneita erittäin pienellä palkalla. Rakennustöissä on kuollut ja loukkaantunut paljon ihmisiä. Qatar ei myöskään täytä kansainvälisiä ihmisoikeus-, sananvapaus- ja ympäristövaatimuksia.

Fifa myönsi vuoden 2018 MM-kisat Venäjälle. Myös tätä päätöstä on arvosteltu.

Vasmmistoliiton kansanedustaja ja intohimoinen jalkapallofani Paavo Arhinmäki sanoo, että oli suuri virhe myöntää kisat Qatarille. Arhinmäki toteaa Helsingin Sanomien haastattelussa, että kisat ovat järjettömimmät jalkapalloilun historiassa.

Qatar on pieni valtio Arabian niemimaalla. Qatarissa on kaksi miljoonaa asukasta. Qatar on maailman rikkaimpia maita.

Lähde HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.