Kuvassa luistelevat pallon perässä Porvoon Akilleksen Denis Sadakov (vasemmalla) ja HIFK:n Tommi Niittylä. Akilles johtaa tällä hetkellä jääpallon mestaruussarjaa.

Kuvassa luistelevat pallon perässä Porvoon Akilleksen Denis Sadakov (vasemmalla) ja HIFK:n Tommi Niittylä. Akilles johtaa tällä hetkellä jääpallon mestaruussarjaa.

Jääpallo on vauhdikas talvilaji

Jääpallo oli vielä 1950-luvulla iso laji Suomessa. Sitten jääkiekko syrjäytti sen.

Tuhannet suomalaiset seurasivat 1950-luvulla jääpallo-otteluita, vaikka oli kova pakkanen. Nyt yleisöä on vain muutamia satoja.

Jääpallo on yhä hyvin suosittu peli Ruotsissa. Siellä tuhannet ihmiset seuraavat mestaruussarjan otteluita. Ruotsissa on yli 50 isoa tekojäärataa, Suomessa vain noin kymmenen.

Suomessa ei ole yhtään hallia, jossa on jääpallokentän kokoinen jää. Sellaista suunnitellaan Helsingin Malmille. Hallin rakentaminen alkaa ehkä vielä tänä vuonna.

Jääpallossa kenttä on suunnilleen samankokoinen kuin jalkapallossa. Myös pelaajia on saman verran kuin jalkapallossa. Kentällä luistelee 10 pelaajaa ja maalivahti.

Jääpalloa harrastetaan perinteisesti muutamilla paikkakunnilla. Helsingin IFK, Porvoon Akilles ja Oulun luistinseura ovat usein parhaiden joukossa.

Jääpallon maailmanmestaruudesta pelataan parhaillaan Ruotsin Sandvikenissa. Edellisissä MM-kisoissa Suomi voitti Ruotsin. Tällä kertaa Ruotsi voitti ensimmäisessä ottelussa Suomen peräti 8–2.

Kisat alkoivat 28. tammikuuta, ja ne päättyvät ensi sunnuntaina. Kisat pelataan kokonaan Sandvikenin isossa hallissa, jonne mahtuu 10 000 ihmistä. Kisojen ennakkosuosikkeja ovat jälleen kerran Ruotsi ja Venäjä.

Lähteet STT, Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.