Iloisia onnistumisia koripallosta

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Markku Juusola
Uutinen julkaistu: 15.02.2017

Unified-koripallossa kehitysvammaiset urheilijat ja vammattomat partneripelaajat pelaavat samassa joukkueessa.

Espoon Lintumetsän koulun urheilusalilta kantaututuu illalla pallon pompinnan ääniä ja askelten kaikuja. Leppävaaran Pyrinnön eli LePy:n Unified-ryhmä harjoittelee valmentaja Sini Tiainen-Salosen johdolla.

Minna Granroth on yksi vammaisurheilijoista, joka lähti mukaan LePy:n Unified-joukkueeseen. Hän nauttii erityisesti, kun korinteko onnistuu.

­

– Kivaa porukkaa, Granroth kehuu lisäksi.

Myös Tiainen-Salonen korostaa yhdessä tekemistä. Kaikki osallistujat oppivat uusia asioita ja tutustuvat uusiin ihmisiin.

– Kaikki onnistuneet syötöt ja korit ovat hienoja, sanoo partneripelaaja Hanna Sipi.

– Pienetkin onnistumiset ja uuden oppiminen ovat hienoja hetkiä myös valmentajalle, sanoo Tiainen-Salonen.

– Kentän reunalle voi aina tulla katsomaan harjoituksia, vaikkei haluaisikaan heti pelata, Sini Tiainen-Salonen rohkaisee.

Unified-joukkueita 10 seurassa

Unified-koripallon joukkueessa kentällä on yhtä aikaa kolme kehitysvammaista ja kaksi partneripelaajaa. Partneripelaajat rakentavat peliä ja antavat hyviä syöttöjä. Eri-ikäiset tytöt, naiset, pojat ja miehet pelaavat samassa joukkueessa.

Unified-koripalloa pelataan Suomessa 10 koripalloseurassa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)