Ekaterina Volkova tähtää huipulle

Teksti: Lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.04.2015

Vantaalainen Ekaterina Volkova haluaa huipulle. Huhtikuun lopussa Volkovaa odottavat rytmisen voimistelun EM-kilpailut. 17-vuotiaan rytmisen kilpavoimistelijan seuraavana tavoitteena on päästä ensi vuonna Rio de Janeiron olympialaisiin.

Ekaterina Volkovan päivä on yhtä toistoa. Toistojen avulla voimistelija oppii liikkeet. Rytmisessä kilpa- voimistelussa pyritään täydellisiin liikkeisiin.

Laji on vaativa, se vaatii rankkoja ja jatkuvia harjoituksia monta tuntia päivässä.

Valmentaja Larisa Gryadunova kehottaa Volkovaa venyttelemään neljän tunnin harjoitusten jälkeen. Rankoista harjoituksista ei palaudu kunnolla ilman huolellista lihasten huoltoa.

Volkova käy urheilulukiota ja  harjoittelee yli 30 tuntia viikossa. Useimmat viikonloput kuluvat leireillä Kisakallion urheilu- opistossa. Myös suuri osa muusta vapaa-ajasta kuluu harjoitteluun tai kilpailumatkoilla.

– Tämä on elämäntapa. Kukaan ei pakota minua mihinkään. Tämä on ihanaa!, hän sanoo. Valmentajan mielestä Ekaterina oli aika vanha, kun hän aloitti voimistelun. Ekaterina aloitti harjoitukset 7-vuotiaana.

Valmentajan mukaan Ekaterina on kehittynyt 10 vuodessa paljon. Hän on saanut varmuutta ja välinetekniikka on hallussa.

Volkova tarvitsee vuodessa 40 000 euroa, että hän voi harjoitella ja kilpailla. Hän saa tukea Olympiakomitealta ja Voimisteluliitolta. Vanhemmat maksavat kuitenkin suurimman osan summasta.

Rytmisen voimistelun EM-kilpailut alkavat 29.4. Valko-Venäjän Minskissä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)