Ihmiset kahlasivat rankkasateessa miljoonakaupunki Mumbain keskustassa 29. elokuuta. Mumbai on Intian suurin kaupunki. Mumbain alueella asuu yli 20 miljoonaa ihmistä. Tulvat pysäyttivät Mumbain liikenteen, katkaisivat sähköt osasta kaupunkia ja estivät tietoverkkojen käytön. Mumbaissa jouduttiin perumaan satoja junavuoroja ja lentoja. Viranomaiset kehottivat ihmisiä pysymään sisätiloissa.

Yli 1 200 ihmistä kuollut Etelä-Aasian tulvissa

Etelä-Aasiaa piinaavat rankkasateet ja tulvat ovat jatkuneet jo useita viikkoja. Monsuunisateiden aiheuttamat tulvat haittaavat kymmenien miljoonien ihmisten elämää.

Monsuunisateet ovat iskeneet pahimmin Bangladeshiin, Intiaan, Nepaliin ja Pakistaniin. Näissä maissa asuu paljon erittäin köyhiä ihmisiä, jotka eivät pysty suojautumaan sateilta ja tulvilta mitenkään. Tulvissa on kuollut ainakin 1 200 ihmistä. Tulvat ovat jatkuneet jo monta viikkoa.

Kuolemantapauksista yli 500 on sattunut Pohjois-Intiassa Biharin osavaltiossa. Uttar Pradeshin osavaltiossa on kuollut yli 100 ihmistä. Nepalissa on kuollut yli 100 ihmistä. Kansainvälisen Punaisen Ristin tietojen mukaan Bangladeshissa 700 000 taloa on vahingoittunut tai romahtanut.

Etelä-Aasian monsuunisateet alkoivat kesäkuussa. Monsuunisateet jatkuvat yleensä syys- tai lokakuulle. Tänä vuonna tulvat ovat olleet poikkeuksellisen voimakkaita.

Lähde STT

 


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.