Yhdysvaltojen koulusurmat järkyttävät

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.12.2012

Yhdysvalloissa on sattunut viime aikoina useita kouluampumisia, joissa on kuollut paljon ihmisiä.

Yhdysvalloissa on tapahtunut jälleen koulusurma. 20-vuotias Adam Lanza surmasi 26 ihmistä Sandy Hookin koulussa Newtownin kaupungissa Connecticutissa. Surmansa saaneista 20 oli alakoulun pieniä lapsia. Lanza surmasi ensin äitinsä, jonka jälkeen hän tunkeutui kouluun väkivalloin. Lopuksi Lanza surmasi itsensä.

Koulusurmista epäilty Lanza on koulun entinen oppilas. Häntä pidettiin ujona ja syrjäänvetäytyvänä ihmisenä, jolla ei ollut paljon kavereita. Hän kuului partioon ja oli kiinnostunut japanilaisesta kulttuurista sekä tietokoneista. Minkäänlaista syytä veritekoihin ei ole vielä tiedossa.

Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama vieraili sunnuntaina surmapaikalla. Obama vaati tiukoin sanoin Yhdysvaltoja pitämään parempaa huolta kansalaisistaan. Presidentti ei sanonut suoraan, että hän kannattaa maan aselakien tiukentamista. Monet uskovat ja toivovat niin kuitenkin tapahtuvan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)