Unesco myöntää maailmanperintökohteille maailmanperintöaseman. Vapaudenpatsas (kuvan vasemmassa laidassa) on Yhdysvaltojen tunnetuimpia kohteita järjestön maailmanperintölistalla. Vapaudenpatsas on naishahmoa esittävä patsas New Yorkin edustalla. Unesco ei osaa sanoa, voiko Yhdysvallat pitää maailmanperintökohteensa.

Yhdysvallat eroaa Unescosta

Yhdysvallat eroaa Unescosta. Unesco on Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö.

Yhdysvaltojen ulkoministeriön mukaan Unesco on toiminut puolueellisesti Israelia vastaan. Israel on Yhdysvaltojen läheinen yhteistyökumppani Lähi-idässä. Unesco myönsi vuonna 2011 Palestiinalle järjestön täysjäsenyyden. Israel vastusti Palestiinan jäsenyyttä.

Yhdysvallat vastustaa sitä, että Palestiina saa virallisen valtion aseman. Yhdysvaltojen mukaan Palestiina tekee yhteistyötä terroristijärjestöjen kanssa. Palestiinan parlamentin suurin puolue Hamas on luokiteltu terroristijärjestöksi esimerkiksi Yhdysvalloissa, Israelissa ja Euroopan unionissa. Yhdysvallat haluaa, että Lähi-itään saadaan aikaan pysyvä rauha ennen kuin Palestiinan asemaan voidaan tehdä muutoksia.

Unescon johtaja Irina Bokova pitää Yhdysvaltojen eroa valitettavana.

– YK:n alainen järjestö ilman Yhdysvaltoja on puutteellinen. Tämä on iso menetys.

Yhdysvallat lopetti Unescon jäsenmaksujen maksamisen jo vuonna 2011. Yhdysvallat on eronnut Unescosta aikaisemminkin. USA erosi järjestöstä vuonna 1984 ja liittyi uudelleen jäseneksi vuonna 2003.

Lähde HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.