Afrikasta saapuneita pakolaisia viime marraskuussa Välimerellä. Pakolaisten vene upposi ja ainakin kahdeksan matkustajaa hukkui. Italian Punainen risti ja Maltan rannikkovartiosto pelastivat merihätään joutuneet ihmiset.

Välimeren yli saapuu vähemmän pakolaisia, mutta enemmän ihmisiä hukkuu

Välimeren yli Eurooppaan saapuu vähemmän ihmisiä kuin viime vuonna. Valitettavasti entistä suurempi osa pakolaisista kuolee. Monet saavat surmansa hukkumalla.

Välimeren yli Eurooppaan saapuu vähemmän pakolaisia. Eurooppaan saapui viime vuonna meren yli noin 1,5 miljoonaa ihmistä. Tulijoita riittää tänäkin vuonna.

Viranomaiset arvioivat, että Eurooppaan saapuu vuonna 2017 meren yli noin miljoona ihmistä. Heistä osa hukkuu Välimereen. Suurimpana syynä lukuisiin onnettomuuksiin ovat heikkokuntoiset veneet, kova merenkäynti ja pakolaisten uimataidottomuus.

Vaikka Välimeren yli saapuu edelleen tuhansia ihmisiä viikossa, on tahti hidastunut. Se johtuu osittain siitä, että Euroopan maat ovat sulkeneet rajojaan ja tiukentaneet pakolaispolitiikkaansa. EU ja Turkki sopivat viime vuonna, että Turkki pysäyttää siirtolaisten tulon. Ehtona oli, että EU suostuu Turkin vaatimuksiin. Siirtolaisten määrä Turkista Kreikan kautta Eurooppaan on ainakin toistaiseksi loppunut.

Nyt pakolaiset saapuvat suurimmaksi osaksi Pohjois-Afrikasta Välimeren yli Italiaan. Tämä merimatka on paljon vaarallisempi kuin Turkin ja Kreikan välinen osuus.

Lähde HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.