Maltan saarivaltio Välimerellä on yksi veroparatiiseista. Sadat suomalaiset yritykset toimivat siellä. Kuvassa on laiva Vallettan satamassa Maltalla.

Maltan saarivaltio Välimerellä on yksi veroparatiiseista. Sadat suomalaiset yritykset toimivat siellä. Kuvassa on laiva Vallettan satamassa Maltalla.

Uutta tietoa veronkierrosta

Valtava tietovuoto paljasti jälleen, että monet yritykset välttelevät verojen maksamista.

Marraskuun alussa tapahtui valtava tietovuoto. Sadat toimittajat eri puolilla maailmaa saivat käsiinsä yli 13 miljoonaa asiakirjaa. Asiakirjoissa on tietoa yritysten veronkierrosta. Tietoa tuli useasta toimistosta, jotka järjestävät veronkiertoa eri puolilla maailmaa.

Veronkierto tarkoittaa, että yritys tai henkilö ei maksa niitä veroja, joita sen kuuluu maksaa. Veronkierto on laitonta.

Lisäksi yritykset tekevät verosuunnittelua. Se tarkoittaa, että yritys maksaa niin vähän veroja kuin mahdollista – laillisesti.

Uutta asiakirjojen vuotoa kutsutaan nimellä paratiisin paperit. Paratiisi viittaa tässä sanaan veroparatiisi.

Mikä on veroparatiisi?

Veroparatiisit tarkoittavat maita tai alueita, joissa verot ovat hyvin pieniä tai veroja ei ole. Veroparatiiseja ovat esimerkiksi Luxemburg, Monaco ja monet pienet valtiot Karibian merellä.

Veroparatiiseissa yritysten ja ihmisten liiketoimista on vaikea saada tietoa. Siksi monet yritykset toimivat veroparatiiseissa.

Valtiot menettävät joka vuosi valtavasti verotuloja veroparatiisien takia. Veronkierron voi estää vain siten, että valtiot luovat yhteiset säännöt veronkierron estämiseksi.

Paratiisin paperit ovat jo paljastaneet monien yritysten, johtajien ja poliitikkojen veronkiertoa. Lisää paljastuksia tulee vielä tänä vuonna, koska asiakirjoja on niin paljon.

Lähde Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.