Ukrainalainen huoltomies antoi kuumaa keittoa kotinsa menettäneelle tytölle Donetskin lähellä Itä-Ukrainassa 31. tammikuuta 2017.

Ukrainan sota on jatkunut kolme vuotta

Itä-Ukrainassa on sodittu jo kolme vuotta. Sodassa on kuollut tähän mennessä yli 10 000 ihmistä.

Ukrainan sota sai alkunsa helmikuussa 2014. Silloin tapahtui Ukrainan vallankumous. Presidentti Viktor Janukovytš erotettiin tuolloin ja hän pakeni Venäjälle. Vallankumousta ennen Ukrainassa oli levottomuuksia ja suuria mielenosoituksia.

Venäjä miehitti Itä-Ukrainan Krimin vastatoimena vallankumoukselle. Venäjä liitti Krimin niemimaan Venäjän valtioon. Yksikään länsimaa ei ole tunnustanut Krimiä osaksi Venäjää. Valtaus oli siis kansainvälisen oikeuden mukaan laiton.

Sota on jatkunut Itä-Ukrainassa keväästä 2014 lähtien lähes tauotta. Sodan osapuolia ovat Ukrainan armeija ja Venäjä-mieleiset separatistit. Sodan aikana Ukrainan valtion sisälle on syntynyt kaksi itsenäistä kansantasavaltaa Donetsk ja Luhansk. Ne ovat Venäjän luomia epävaltioita, jotka saivat alkunsa alun perin paikallisten ihmisten tuesta venäläisille.

Ukrainan sodassa on alusta saakka levitetty tahallisesti paljon vääriä tietoja. Etenkin Venäjä on pimittänyt sodan tapahtumia ja uutisoinut sodasta valheellisesti. Ukrainan sota on yksi ensimmäisistä sodista, joissa esimerkiksi tietoverkkoja on käytetty tiedon vääristelyyn ja ihmisten mielipiteiden muokkaukseen.

Venäjä kiisti alusta saakka, että sen armeija sotii Ukrainassa. Venäjän presidentti Vladimir Putin on myöntänyt ainoastaan, että alueella on venäläisiä sotilaita erityistehtävissä.

Ukrainan sotaa on paennut ainakin kolme miljoonaa ihmistä. Heistä puolet on muuttanut sotatoimialueilta muualle Ukrainaan. Miljoona ihmistä on muuttanut Venäjälle.

Lähde Wikipedia, HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.