Titanic upposi 100 vuotta sitten

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Wikipedia, STT
Kuva: Wikimedia
Uutinen julkaistu: 27.03.2012

Titanic lähti neitsytmatkalleen Southamptonin satamasta Englannista. Sen määränpää oli Yhdysvaltojen New York.

Aikakautensa suurin ja hienoin höyrylaiva RMS Titanic törmäsi Atlantin valtamerellä jäävuoreen 15. huhtikuuta vuonna 1912. Alus upposi ja 1 500 matkustajaa hukkui hyiseen mereen.

Uppoamattomaksi kehuttu alus vajosi mereen ensimmäisellä matkallaan eli neitsytmatkallaan. Onnettomuudessa kuoli 1 500 matkustajaa. Heistä 43 oli suomalaisia. Yhteensä laivassa oli yli 2 600 ihmistä. 706 ihmistä selvisi onnettomuudesta hengissä.

Titanicin turma on kiehtonut ihmisten mieliä jo 100 vuoden ajan. Titanicin hylky löydettiin merenpohjasta vuonna 1985, 73 vuotta onnettomuuden jälkeen. Hylkyä on tutkittu ja kuvattu sen jälkeen.

Titanicin uppoamiselle ja nopealle vajoamiselle merenpohjaan ei ole löydetty täysin tarkkaa selitystä. Laiva upposi, kun se törmäsi jäävuoreen kovalla vauhdilla. Useampi laivan pelastusveneistä poistui uppoavan aluksen luota puolityhjinä. Titanicin kapteenia Edward Smithiä pidettiin kokeneena ja hyvänä merimiehenä. Siitäkin syystä onnettomuutta kummasteltiin kovasti.

 

Jäävuoret liikkuivat etelässä

Aivan uusimman teorian mukaan Titanicin turman syy saattaa löytyä taivaankappaleista.Vuoden 1912 tammikuussa tapahtui harvinainen yhteensattuma: Kuu kävi lähimpänä Maata 1 400 vuoteen ja oli samalla hetkellä samassa linjassa Auringon kanssa. Tilanne voimisti merien vuorovesiä niin paljon, että jäävuoret liikkuivat etelämpään kuin tavallisesti. Huhtikuussa ne olivat juuri Titanicin reitillä.

Titanic lähti neitsytmatkalleen Southamptonin satamasta. Sen määränpää oli Yhdysvaltojen New York. Ennen Atlantin ylitystä Titanic vieraili kanaalin toisella puolella Ranskan Cherbourgissa sekä vielä Irlannissa.

Vuorokauden vaihduttua 15. päiväksi huhtikuuta laiva törmäsi täydellä vauhdilla jäävuoreen. Kun Titanic upposi, laivan orkesteri soitti Sua kohti, Herrani -virttä. Kapteeni Smith jäi uppoavaan laivaan. Lopulta laivan perä vajosi hyideen Atlantin valtamereen koneiden painosta. Suuren aluksen runko ei kestänyt tätä, vaan hajosi keskeltä kahtia.

Titanicin onnettomuus oli kaikkien aikojen suurin rauhan aikana sattunut turma merellä. Monien suomalaisten ja pohjoiseurooppalaisten mieleen saattaa tulla Titanicin seurauksena Estonia-laivan onnettomuus. 28. syyskuuta vuonna 1994.

10 kommenttia artikkeliin ”Titanic upposi 100 vuotta sitten”

  1. Hyvä artikkeli. Valitettavasti se on suuri onnettamus maailmalla kaikkilla vuodissa.Minä muistan aina minun elämassä sen asia.Paljon kiitoksia artikkelista. 1997 vuotina minä katsoin elokuvan Titanicista D.Kameronin Pietarissa.

    Vastaa
  2. olemme tutkineet titanicin uppoamista koulussa ja haluaisimme tietää enemmän titanicin uppoamisesta lisää! ja ajattelimme tehdä lego titanicin elokuvan siitä!

    Vastaa
  3. Matkustajien lukumäärä oli 2223 eikä 2600,
    kuolleita 1517, eikä 1500. Kuitenki selviytyjiä oli tuo 706!
    Wikipedia sivustolla on paljon tarkkaa tietoa Titanicin historiasta, valokuvia, laivan kaikki mitat,yms! (jos nopeasti haluaa tarkistaa)
    Iso traaginen onnettomuus josta puhutaan vielä tänäkin päivänä.
    Ihmisten ylimielisyys ja eriarvoisuus nousee pintaan, kun syitä etsitään! Estonian uppoaminen oli jo vähän liikaa nykyaikana!?

    Vastaa
  4. Kiitos tiedosta koska olen hakenut tätä monta kertaa mutta en ole löytänyt tärä sivua joten olen hyvin iloinen että nyt tiedän.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)